Kristianstad Judoklubb
Judo

Graderingsbestämmelser

Kristianstad judoklubbs graderingsbestämmelser är de samma som Svenska judoförbundet med tillägg att vi för 3 kyu och högre har kata som krav. För 3 kyu (grönt) gäller Nage No Katans andra serien, till 2 kyu (blått) andra och tredje serien och till 1 kyu (brunt) de tre första serierna.

Du laddar ner graderingsbestämmelserna här (gäller från 2017-03-01):

Graderingsbestämmelser

Som hjälp för att lära judoteknikerna inför gradering kan man med fördel gå i på hemsidan Gradera.nu. Sidan följer Graderingsbestämmelserna och för varje bältesgrad finns beskrivet vilka kast som ingår, läsa beskrivningar, titta på bilder och animeringar och se filmer på teknikerna från youtube. Dessutom finns beskrivet några vanliga kombinationer.

gradera.nu

En instruktion för hur du kan knyta bältet finns här:

Hur du knyter judobältet

Svenska Judoförbundet har bestämt att alla som tränar judo och har graderat ska ha ett Judopass. Ansökan laddar du ner här. Ansökan med 2 pass-/skol-foto lämnas till tränaren. Judopasset kostar 300 kr som betalas med Swish.

Ansökan judopass

Graderingsbestämmelser för DAN grader finns på Sv Judoförbundet sida:

Graderingsbestämmelser Dan-grader del 1 (gäller från 2020-01-01)

Graderingsbestämmelser Dan-grader del 2 (gäller från 2020-01-01)